Julhandeln svackar för tredje året i rad

21 december 2020

Image may contain: text that says 'Spara 100 % när du köper ingenting!'

Det enda som nämnvärt minskat konsumtionen historiskt är ekonomiska kriser, men nu såg vi en tydligt positiv trend redan innan coronakrisen, där konsumtionen av bland annat kläder minskade. Konsumtionskritiken har börjat ge resultat!

2018 minskade julhandeln trots högkonjunktur.
2019 var det nästan ingen förändring.
2020 lär julhandeln minska. Novus november: 1 av 3 planerar köpa färre julklappar i år, och bara 1 av 20 tänker köpa fler. 1 av 10 köper inga julklappar alls.

Färre än 1 av 7 är negativa till att få en begagnad julklapp, men bara 1 av 7 tänker ge något begagnat, så i det glappet finns onekligen en stor potential.

Undersökning bland handlare redan innan coronakrisen: ”Många upplever inte fenomenet Black Friday som försvarbart i samband med den så aktuella hållbarhetsfrågan, varför fler och fler väljer att ställa sig utanför. En strömning som inte enbart förekommer i Sverige utan också växer på marknader som USA och i övriga Europa.”

Pandemin har visat hur sårbart dagens ekonomiska system är. Konsumtionen har minskat, i våras snabbare än klimatmålen kräver, men ny statistik i konsumtionsrapporten visar att under januari-september 2020 har svenskarnas totala konsumtion i år ”bara” minskat med 4,7 procent.

Delvis för att det finns en idé om att näthandel inte ökar risken för smittspridning. Men det påminner om hur lite vi tänker på att varor inte trollas fram ur ingenting. Bakom varje vara finns en historia av miljöpåverkan och arbetare som sliter i bland annat gruvor, lager, fabriker, osv.

Så här mycket har konsumtionen minskat:
Hotell-, kafé- och restaurangbesök: -22,8 procent.
Kläd- och skoinköp: -16,3 procent.
Transporter: -11,7 procent.

Samtidigt har konsumtionen ökat på andra områden:
Produkter för hem och hus, som möbler, hushållsartiklar och underhåll: +4,2 procent
Kommunikation: +5 procent
Alkohol och tobak: +5,2 procent.

Det är alltså både pandemin och konsumtionskritik som minskat konsumtionen. Nu gäller det att fortsätta minska konsumtionen tills vi snarast når en hållbar nivå. Så när vi äntligen får umgås fritt med våra vänner igen ska vi göra det på bättre sätt än genom överkonsumtion som spontana shoppingrundor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: