Black Friday = Bluff Friday

2 december 2022



Black Friday-handeln minskade hela 12 procent 2022 jämfört med 2021. Det är ingen tillfällighet. Redan innan pandemin såg vi hela julhandeln backa trots högkonjunktur. En utveckling som olika experter i media delvis tillskriver oss konsumtionskritiker.

Företagslobbyister försöker försvara Black Friday med att fattiga kan spara pengar på rean. Men inget blir ju billigare än att köpa ingenting och varken begagnat eller grundbehov som mat och mediciner brukar ingå i planerade reor. Istället lockas vi att köpa mer än planerat. Med andra ord: Black Friday gör oss fattigare och köpstopp gör oss rikare.

Försöken att ändå öka storföretagens vinster har nu gått så långt att hela 7 av 10 starka företag ertappades med att manipulera jämförelsepriserna i Prisjakts undersökning. Det finns också ärliga företag som säger rakt ut att det inte är “nödvändigt att erbjuda rabatter, ordet Black Friday eller Black weekend skapar köplust i sig självt”. Så även om man bortser från lyckobluffen är Black Friday = Bluff Friday.

Men det finns företag som går mot strömmen och väljer välgörenhet istället för Black Friday, vilket också många individer gör på Giving Tuesday som sedan 2012 följer veckan efter Black Friday. Forskare har hittills hittat 150 företag som faktiskt försöker minska konsumtionen.

Stödet för begagnat har ökat och andelen som inte tänker handla på Black Friday har ökat till halva svenska folket i Svensk handels undersökning: “Likt föregående år är det vanligaste skälet till att inte handla något under Black Friday, Black Week eller Cyber Monday att man helt enkelt redan har allt man behöver.”

Denna förnöjsamhet är en jättebra grund, men för att vi inte ska luras att senare använda våra insparade pengar till onödig konsumtion så bör vi som samhälle välja kortare arbetstid som ny norm, istället för enbart högre löner och därmed maximerad konsumtion. Självklart med kompenserande åtgärder för låginkomsttagare. Då hinner vi också laga allt som lätt kan lagas.

Innan den politiken förverkligats i kommuner, på arbetsplatser och annorstädes, så är det bra att känna till hur det faktiskt spelar stor roll vad vi individer gör och inte gör. Att vara klimatlat är ett sätt att vara klimatsmart. En köpfri dag är just en sådan dag då vi handlar genom att inte handla.

Bland de som likt bland annat Fältbiologerna ändå agerar med någon form av aktion som motreaktion mot Black Friday så är det klart vanligaste fortfarande någon form av gratis bevarande av kläder som klädbytardagar, tips för återbruk av kläder och lagning av kläder. Digitalt gör olika miljöorganisationer utspel, debattartiklar skrivs och flera universitet ställer aktivt sin sakkunskap till förfogande. Kommuner agerar ofta genom Europa minskar avfallet-veckan samtidigt.

Sammanfattningsvis är det förstås en stor utmaning att som En köpfri dag kampanja med 0 kr mot storföretagens konsumtionssamhälle som satsar över 8000 kr per svensk och år på propaganda och tiggeri hundratals gånger om dagen (dvs reklam). Men med de oddsen så når vi ändå långt då Black Friday nu minskar. För de må ha pengarna, men vi har argumenten.



Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: