Köpskam vs nöjdskam

21 december 2019

Nöjd - aldrig utan köp
Är det verkligen ett skamlöst samhälle vi vill ha? Där den som beter sig illa mot andra inte kan hämmas av sitt eget samvete?

Om svaret är nej, blir frågan vilken skam som i så fall fyller en bra funktion. Kanske är utmaningen att främja normer som gör att skam endast känns när vi orsakar lidande i onödan.

Då är skam för överkonsumtion ingen orimlig känsla, men den bör främst kännas av makthavare som motsätter sig de stora möjligheterna till åtgärder.

Att argumentera mot överkonsumtion är inget att skämmas eller skrämmas för, som när HM:s vd nyligen varnade för fruktansvärda sociala konsekvenser om köpskam får spridning.

För att visa hur kejsaren är naken har vi nu skapat ordet nöjdskam. Det vill säga skammen vi förväntas känna när vi nöjer oss med det vi har och inte skaffar de ”rätta” produkterna som vi matas med genom 82 miljarders reklam varje år.

Reklamen kostar alltså i snitt drygt 8000 kr per svensk varje år. Så att du inte ska känna dig nöjd med det du har. Så att du får skämmas om dina kläder är gamla eller om du inte reser utomlands på semestern. Att du inte duger som du är och att lyckan väntar runt hörnet om du bara bejakar ännu mer konsumtion.

Ju mer reklam, desto mindre utrymme för att tänka själv. Sven Lindqvist skrev redan 1957 i boken Reklamen är livsfarlig: ”Det är något djupt egendomligt med ett samhälle, vars sätt att leva och tänka ofta inte är annat än en biprodukt av företagens ansträngningar att öka sin försäljning.”

Unna dig själv att begrunda detta flera gånger. Eftersom köpskam bara är andra sidan myntet av nöjdskam, så blir således nöjdhet del av det fruktansvärda med det resonemang som långt fler än HM-vd:n delar.

Läs gärna mer här.

Nöjdskam

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: