Vem är regissör i ditt liv?

18 november 2018

Det var en gång en färgkonsult från Toronto som vid en designkonferens i New York på 1950-talet berättade om ett fyndigt tillvägagångssätt som ett företag hade hittat på för att öka försäljningen av potatisskalare.

Han pekade inledningsvis på ett förbryllande faktum. Trots att potatisskalare aldrig blir utslitna, så säljs under en tvåårsperiod lika många potatisskalare som det finns hushåll i Kanada. Vart tar de vägen?

Mannen svarade: Undersökningar visar att de kastas bort med potatisskalen. Han berättade att en av hans kollegor hade kommit på en fiffig idé hur man skulle påskynda denna bortkastningsprocess. Han hade föreslagit att företaget skulle måla skalarna i en färg som så mycket som möjligt liknade potatisskalen.

Förslaget mötte invändningar då en potatisfärgad skalare troligen inte skulle framstå som särskilt lockande på hyllan i varuhuset. Man beslöt att lösa problemet genom att fästa skalaren på en bit färgstark kartong.

Texten ovan är citerad från Nina Björks bok Lyckliga i alla sina dagar (sidan 104), som i sin tur återgivit historien från Vince Packards bok Skrotmakarna. Ett konkret exempel på hur vi luras att konsumera helt i onödan. Tänk om vi tvärtom hade en varningsskylt.

Varningsskylt överkonsumtion

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: