Stort stöd för En köpfri dag

2 november 2017

Hälften vill ha köpfritt år
Mycket har hänt under de cirka 15 år som vi i Sverige drivit kampanjen En köpfri dag. Vi märker att reaktionerna generellt är betydligt mer positiva idag än i början av 00-talet, trots att det satsas många miljoner i kampanjer emot våra budskap.
 
Förutom den dagliga köphetsande reklamen i sig (Sverige är världens sjunde reklamtätaste land), hade vi nu i höst reklambranschens tv-reklam om att reklam är bra, och förr till exempel Svenskt näringslivs helsidesannonser med Sagan om gumman som handlade för lite.
 
Själva har vi som nätverk 0 kr i budget, men med viktiga budskap som många håller med om får vi ändå mycket uppmärksamhet i media. Förra gången blev vi också utsedda till årets ideella avfallsminskare.

 
Trendanalytiker kallar anti-shopping för en megatrend. Från år 2005 till 2016 har andelen svenskar som har en positiv inställning till reklam mer än halverats – från 44 till 18 procent. Enligt Demoskop 2012 kan 50 procent av svenskarna tänka sig att minska sin konsumtion för klimatets skull och 20 procent säger sig redan ha gjort det. I klimatbarometern 2015 går det så långt att halva svenska folket kan tänka sig att ha ett köpfritt år, då de bara köper förbrukningsvaror som mat. 

 
EU:s kampanjvecka Europa minskar avfallet hålls årligen under En köpfri dag-veckan med tusentals aktiviteter runt om i Europa för att förebygga avfall (eller köpa mindre som vi säger). Det finns särskilt undervisningsmaterial om En köpfri dag för skolor, och regeringen har nu en hel strategi med åtgärder för hållbar konsumtion. När Reinfeldt var statsminister höll han tal om vikten att lyssna in det stora och växande intresset för att ifrågasätta konsumtionssamhället, köpa mer begagnat, osv. Hälften av svenskarna gör nu tummen upp för begagnat även som julklappar.

 
Konsumtionskritik har nästan blivit folkligt. Till exempel betalade över 200 000 svenskar dyrt för att lyssna en hel kväll på konsumtionskritiska budskap i succéshowen Ägd med Fredrik Lindström och Henrik Schyffert. Tänk om alla dessa människor skulle gilla den här Facebook-sidan helt gratis :)

 
Vi har alltså redan en stor och växande kritik mot konsumtionssamhället. Utmaningen nu är att gå från ord till (icke)handling. Hur tycker du vi ska göra för att klara det?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: