Argument mot att köpa mindre

16 december 2012

Här är en lite annorlunda och välskriven kritik från Timbro mot att köpa mindre. Låt oss gå igenom argumenten!

Skribenten anför tre skäl. Det första är att som andel av BNP så har julhandeln inte ökat på många år, samt att siffran inkluderar även sådant vi skulle köpt ändå under denna tid. Det är korrekt, men det viktiga är ju inte när ökningen sker utan att det hela året sker en nästan ständig ökning av överkonsumtionen som är helt oförenlig med de miljömål vi måste nå.

Skäl två är ”köp mer-rörelsens” fantastiska nya argument att det är vanligare att inte konsumera eftersom vi lämnar de flesta varor i butiken🙂

Skäl tre är att en fransk konsumtionskritiker för 42 år sedan gav två exempel på överkonsumtion som inte visade sig hålla över tid och att fler säkert gjort samma misstag.

Skribenten lyckas dessutom få det att framstå som att de som vill minska konsumtionen inte har några skäl för det annat än att de gillar att pracka på andra sin egen livsstil. Att kritisera överkonsumtion i julhandeln beskrivs dessutom som ”opinionsbildningen mot julen”.

Sammanfattningsvis verkar det onekligen som att vi även fortsatt har de tunga argumenten på vår sida🙂

One Response to “Argument mot att köpa mindre”

  1. Henrik Says:

    Hej, intressant och bra att väga också motpartens argument. Jag vill tipsa om intressant forskning om en grupp människor som ofta glöms bort i sammanhanget. http://review.ehl.lu.se/do-people-really-care-about-consumption/

    Ha det!
    Henrik


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: