Regeringen utreder nya välfärdsmått!

26 maj 2012

Vad är utveckling? Är det en ny tv? Om ja, är det i så fall enbart materiella mål som en ny tv?

Länge har många politiker fått för sig att BNP är ett bra mått på allmän utveckling för ett samhälle. Med det sättet att mäta är det bra att göra produkter som går sönder i förtid, så att vi snabbt måste köpa nytt och öka den ekonomiska aktiviteten. Samtidigt har fokus på dokumenterat effektiva lyckostrategier som meditation betraktats som ett hot mot det heliga tillväxtmålet.

Men de senaste åren har något hänt. Insikten att vi behöver bättre sätt att mäta verklig utveckling på är nu något som samtliga länder i FN skrivit under på. Den svenska regeringen lovar också att prioritera upp fokus på livskvalitet och välbefinnande.

En färsk och intressant riksdagsdebatt mellan Annika Lillemets och finansminister Anders Borg på detta tema, lycka och politik, finns att läsa här och se här.

Anders Borg bjöd bland annat på följande citat:
”Jag tror inte att man kommer att föredra att gå runt på kulturaftnar och bokkaféer i stället för att arbeta. Jag tror att man vill vara i skogen och göra gallring. Jag tycker att det finns en skönhetskänsla i en ny lastbil som kommer ut från Scania och rullar ut för att klara av timmertransporter. Jag tror på produktion. Jag tror på arbete. Jag tror på tillväxt. Det är det samhälle jag vill ha.”

Hittills har lyckoforskningen mig veterligen inte undersökt eventuella samband mellan lastbilar och lycka, men det är hur som helst oklart varför människor ska tvingas arbeta om de nu vill göra det frivilligt…

Men framför allt avslöjade finansministern att regeringens framtidskommission ska ”utforska nya metoder för att följa och mäta bland annat livskvalitet och välbefinnande. Den ska undersöka vilka indikatorer som kan ge en bild av välbefinnandet i Sverige och i vilken utsträckning de kan användas som underlag för politiska beslut.” Uppdraget till kommissionen ska redovisas senast den 1 mars 2013. Fantastiskt! Ta chansen att gå gratis på deras seminarium om detta om du är i Stockholm 14 juni:

Kommentera

