Reklam ger lägre lycka för barn

7 februari 2011

Fredag 11 februari är sista dagen att se en dokumentärfilm från 2009 på SVT Play, om överkonsumtionens negativa effekter för lyckan och miljön. Dokumentären kan ses här.

Juliet Schor, professor i sociologi, berättar där om forskning som visar att så kallade tweens (ca 6-12 år) blir mindre lyckliga ju mer reklam och media de utsätts för.

Lördag 12 februari är sista dagen att se en dokumentärfilm från 2008 på SVT Play om hur storföretagen genom reklamen skapar och utnyttjar köpgalna barn.

Reklamen får barnen att tjata på sina föräldrar även för att köpa en viss sorts bil.

Barn lär sig att tacka för materiella saker, men inte för immateriella värden som att någon tar sig tid att prata med dem.

Sedan 1984 har reklam riktad mot barn mer än tiodubblats i USA. Nu funderar reklambranschen där öppet på hur man bäst ska nå ut till ett-åringar. Vad som skiljer den reklam som fungerar för tre- respektive femåringar har reklamarna redan stor koll på.

Även i Sverige ser vi hur skolresor går till shoppingcenter och sponsrade läromedel som breder ut sig allt mer.

Krigsfilmer har ofta en åldersgräns på 15 år, men för krigsleksaker finns ingen åldersgräns alls.

Istället för till exempel kreativa böcker, så försöker reklamen få barn att leka med leksaker som inte lämnar något åt fantasin. Hur präglar det vårt samhälle på sikt?

Dokumentären kan ses här.

Göran Hådén

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: