Ny forskning om shopping

29 januari 2010

Spännande forskning om shopping är på gång vid högskolan i Borås. Forskarna vill förstå mer om varför människor handlar som de gör. Inte bara ur ett individperspektiv, utan även om shopping som ett sätt att umgås.

Ett par iakttagelser hittills:
Utanför GeKås i Ullared kan folk köa i flera timmar bara för att komma in i varuhuset. Det är en del av upplevelsen, som gör att den känns unik. Kunder flygs in med chartrat flyg från Norrland. 2008 hade GeKås nästan fyra miljoner besökare.

Att handla något billigt skapar känslan att man kan ”kompensera sig” genom att lägga mer pengar på andra inköp.

Läs mer här.

Andra om , , , , shopping

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: