En dag med tid för eftertanke

28 november 2009

Med anledning av En köpfri dag har jag intervjuats av TT, vilket publiceras i en rad tidningar idag, bland annat GP, NSK, BLT, NVB
Folk på stan var positiva till En köpfri dag när GP TV filmade. I olika webbfrågor brukar ungefär hälften stödja vår linje.

I Göteborg kommer vi att fira dagen genom att välkomna alla till en klimatkör som sjunger nya texter till kända melodier, med start vid det symboliska klimatslaget 11.55. Det ryktas också att hundratals leksaker kommer att demonstrera…

Om ekonomins villkor krockar med naturens villkor, så är det väl rimligen ekonomins villkor som måste ändras. Eller?
Forskning visar dessutom att människor med materialistiska värderingar är mindre lyckliga än andra.

3 Responses to “En dag med tid för eftertanke”

  1. Lottis Says:

    Hej, undrar lite över vem som bestämmer när den här dagen ska infalla?

    Ska det vara en global grej eller bara i Sverige?

    Om det ska vara globalt så undrar man lite över valet av datum när man bor i USA. Den här helgen är Thanksgiving Weekend dvs black friday (största köpdagen på hela året) lördagen är nästintill samma sak och måndag är Cyber Monday..lite svårt för folk att försöka spar och tänka på en köpfridag- att handla utan att handla…samtidigt.

    Bara undrar…

    När jag bodde i SVE så var jag med flera år på en köpfri-dag, tycker att idén är kanon.

  2. Göran Hådén Says:

    Det kan vara så att valet av datum medvetet är lagt på en så ”svår” dag som möjligt, för att få störst effekt. Det är samma dag (eller dagen innan) i hela världen och så vitt jag vet är det Adbusters (som startade En köpfri dag på 90-talet) som valt att det ska vara sista fredagen/lördagen i november.

  3. Helena Says:

    En köpfri dag är ett bra initsiativ till att känna efter hur det känns att inte komnsumera. Jag har minskat min konsumtion massor de senaste åren och det ger mig massor, mer fritid till att göra det jag verkligen vill och mer i plånboken till sådant som jag verkligen vill. Att inte köpa ett nytt hem för att nu vill jag ha en annan färg, att glädjas åt det jag har. Att stanna upp och känna tacksamhet för det jag har som inte kostar pengar som vänskap, glädje, inspiration, tak över huvudet, rent vatten och en ren natur.


Kommentera

